Moja konfiguracja Digital Combat Simulator. Jak uzyskać idealną jakość i na co zwrócić uwagę?
System
Ustawienia systemowe to przede wszystkim opcje graficzne. Im wyższe – tym większe obciążenie sprzętu. W większości przypadków wybrałem opcje najwyższe, ale nie wszędzie widzę korzyść z wyższego ustawienia.
Przykładowo Cockpit Displays – dostępne są jeszcze opcje 512 Every Frame, 1024 i 1024 Every Frame. Nie dostrzegłem różnicy między tymi czterema opcjami – odświeżanie z obniżonym klatkowaniem (ale stabilnym) jest dla mnie komfortowe nawet jeśli wpatruję się w wyświetlacz. 512 px to rozdzielczość, która mi wystarcza – rzadko wyświetlacz zajmuje taką część monitora, żeby potrzebne było więcej.
Visibility Range – High, czyli opcja średnia (dostępne są jeszcze Ultra i Extreme) – zasięg widzenia uważam za dobry.
Zrezygnowałem (po kilku próbach) z Depth of Field – niewielka głębia ostrości jest fajnym dodatkiem na jednym czy dwóch screenach, ale na ogół lubię widzieć ostry świat, kiedy patrzę na samolot w widoku zewnętrznym. Szkoda, że nie można tej opcji regulować – np. skrótem klawiszowym.
Preload Radius – nie zauważam istotnej różnicy niezależnie od ustawień.
Gęstość dymu – kwestia estetyczna.
Terrain Object Shadows – najczęściej przy tym mieszam – w zależności od wersji DCS i sterowników karty graficznej pojawiają się szumy – szczególnie przy cieniach drzew, najmocniej w Normandii.
Controls
Ustawienia kontrolerów trzeba wykonać dla każdego statku powietrznego osobno. Na ogół trzymam się domyślnych wartości, modyfikując jedynie ustawienia joysticka – tutaj albo w oprogramowaniu joysticka (w moim wypadku TARGET, właściciele Saiteków użyją odpowiedniego programu tej firmy).
Aby przypisać klawisz lub przycisk kontrolera – wybierz odpowiednią opcję klikając we właściwej kolumnie, a następnie po zaznaczeniu pola „Key / Button” naciśnij co trzeba. Kombinacje klawiszowe uzyskasz naciskając podstawowy przycisk i wybierając modyfikator z menu po prawej. Kombinacje trzech klawiszy (np. Ctrl + Shift + F) nie są dostępne, ale prawe i lewe klawisze zmieniające są rozdzielone, więc mamy dwa shifty, dwa ctrl i tak dalej. W sumie 8 przycisków modyfikujących, czyli zdecydowanie za dużo możliwości, żeby to spamiętać.
Stosuje zmniejszoną efektywność osi dla sterów: wysokości, kierunku i lotek. 15 to dobry początek do testów. W niektórych przypadkach dochodzę do 23.
Opcje dla właścicieli joysticków z FF.
Gameplay
Niektóre opcje realizmu i ułatwień.
- Game flight mode – uproszczony model lotu. Nie wiem dlaczego ktoś kupowałby zaawansowany symulator i korzystał z uproszczonego modelu lotu…
- Radio Assist – komunikaty głosowe ostrzegające przed zagrożeniem (rakiety odpalone w Ciebie), możliwości użycia broni i pozycjach wroga.
- Tooltipy przydają się czasem by rozpoznać niedokładnie opisany przełącznik w kokpicie.
- Permit Crash RCVR – umożliwi powrót do rozpoczętej misji po zestrzeleniu lub katapultowaniu.
- Padlock – możliwość zablokowania widoku na obiekcie na ziemi lub w powietrzu (również na zbliżającej się rakiecie), o ile jest ona widoczna z kokpitu – wybieram rozglądanie się za pomocą Track IR.
- Nieograniczone paliwo – dziękuję, nie trzeba.
- Nieograniczone uzbrojenie – jak wyżej.
- Nieśmiertelność – używam przy projektowaniu misji, żeby sprawdzić, czy stanowiska obrony przeciwlotniczej mają dobre sektory ostrzału, podczas zabawy – bez sensu.
- Raporty sojuszników – będzie słychać raporty innych pilotów uczestniczących w misji – poprawia świadomość sytuacyjną.
- Etykietki – czasami używam do nauki walki powietrznej (bardzo trudno rozpoznawać cele w powietrzu – szczególnie na mniejszych monitorach).
Opcje F10 – używam zamiennie Fog of War, Allies Only i Map Only.
- Mini HUD – nigdy nie używałem.
- Lusterka – włączone (kiedyś obniżały wydajność – obecnie nie mam z tym problemu).
- Ukrywanie drążka – w samolotach, w których jest to potrzebne by zobaczyć wskaźniki ukryte za drążkiem, chowam go skrótem klawiszowym.
- Wake turbulence – poproszę. Zwiększa atrakcyjność podejścia do tankowca.
- AutoTrimmer – wolę trymować samodzielnie.
Ikony na mapie (NATO / rosyjskie), język awioniki (podlega dodatkowemu ustawieniu w opcjach samolotu), jednostki wyjaśniają się same.
G-Effects – korzystam – będzie się ściemniało przy dużych i długotrwałych przeciążeniach. Będzie czerwono przy przeciążeniach ujemnych.
Ptaki – im więcej, tym łatwiej jakiegoś trafić. Silnik źle trawią drób. Wartość odpowiada procentom prawdopodobieństwa trafienia ptaka w locie. 100 = realistycznie. 700 = podniesione siedmiokrotnie.
Misc
Audio
- Volume – ogólna głośność symulatora.
- GUI – interfejs graficzny.
- World – głośność obiektów poza kokpitem.
- In-Cockpit – to co słyszymy w kokpicie.
- Helmet – dźwięk ze słuchawek w hełmie pilota (radio i ostrzeżenia).
- Music – muzyka.
Special
Opcje poszczególnych dodatków. W niektórych przypadkach rozbudowane, w innych ograniczone.
VR
Przykro mi – nie korzystam.