DCS – wysoka jakość – konfiguracja

Moja konfiguracja Digital Combat Simulator. Jak uzyskać idealną jakość i na co zwrócić uwagę?

System

Ustawienia systemowe to przede wszystkim opcje graficzne. Im wyższe – tym większe obciążenie sprzętu. W większości przypadków wybrałem opcje najwyższe, ale nie wszędzie widzę korzyść z wyższego ustawienia.

Przykładowo Cockpit Displays – dostępne są jeszcze opcje 512 Every Frame, 1024 i 1024 Every Frame. Nie dostrzegłem różnicy między tymi czterema opcjami – odświeżanie z obniżonym klatkowaniem (ale stabilnym) jest dla mnie komfortowe nawet jeśli wpatruję się w wyświetlacz. 512 px to rozdzielczość, która mi wystarcza – rzadko wyświetlacz zajmuje taką część monitora, żeby potrzebne było więcej.

Visibility Range – High, czyli opcja średnia (dostępne są jeszcze Ultra i Extreme) – zasięg widzenia uważam za dobry.

Zrezygnowałem (po kilku próbach) z Depth of Field – niewielka głębia ostrości jest fajnym dodatkiem na jednym czy dwóch screenach, ale na ogół lubię widzieć ostry świat, kiedy patrzę na samolot w widoku zewnętrznym. Szkoda, że nie można tej opcji regulować – np. skrótem klawiszowym.

Preload Radius – nie zauważam istotnej różnicy niezależnie od ustawień.

Gęstość dymu – kwestia estetyczna.

Terrain Object Shadows – najczęściej przy tym mieszam – w zależności od wersji DCS i sterowników karty graficznej pojawiają się szumy – szczególnie przy cieniach drzew, najmocniej w Normandii.

Controls

Ustawienia kontrolerów trzeba wykonać dla każdego statku powietrznego osobno. Na ogół trzymam się domyślnych wartości, modyfikując jedynie ustawienia joysticka – tutaj albo w oprogramowaniu joysticka (w moim wypadku TARGET, właściciele Saiteków użyją odpowiedniego programu tej firmy).

Aby przypisać klawisz lub przycisk kontrolera – wybierz odpowiednią opcję klikając we właściwej kolumnie, a następnie po zaznaczeniu pola „Key / Button” naciśnij co trzeba. Kombinacje klawiszowe uzyskasz naciskając podstawowy przycisk i wybierając modyfikator z menu po prawej. Kombinacje trzech klawiszy (np. Ctrl + Shift + F) nie są dostępne, ale prawe i lewe klawisze zmieniające są rozdzielone, więc mamy dwa shifty, dwa ctrl i tak dalej. W sumie 8 przycisków modyfikujących, czyli zdecydowanie za dużo możliwości, żeby to spamiętać.

Stosuje zmniejszoną efektywność osi dla sterów: wysokości, kierunku i lotek. 15 to dobry początek do testów. W niektórych przypadkach dochodzę do 23.

Opcje dla właścicieli joysticków z FF.

Gameplay

Niektóre opcje realizmu i ułatwień.

  • Game flight mode – uproszczony model lotu. Nie wiem dlaczego ktoś kupowałby zaawansowany symulator i korzystał z uproszczonego modelu lotu…
  • Radio Assist – komunikaty głosowe ostrzegające przed zagrożeniem (rakiety odpalone w Ciebie), możliwości użycia broni i pozycjach wroga.
  • Tooltipy przydają się czasem by rozpoznać niedokładnie opisany przełącznik w kokpicie.
  • Permit Crash RCVR – umożliwi powrót do rozpoczętej misji po zestrzeleniu lub katapultowaniu.
  • Padlock – możliwość zablokowania widoku na obiekcie na ziemi lub w powietrzu (również na zbliżającej się rakiecie), o ile jest ona widoczna z kokpitu – wybieram rozglądanie się za pomocą Track IR.
  • Nieograniczone paliwo – dziękuję, nie trzeba.
  • Nieograniczone uzbrojenie – jak wyżej.
  • Nieśmiertelność – używam przy projektowaniu misji, żeby sprawdzić, czy stanowiska obrony przeciwlotniczej mają dobre sektory ostrzału, podczas zabawy – bez sensu.
  • Raporty sojuszników – będzie słychać raporty innych pilotów uczestniczących w misji – poprawia świadomość sytuacyjną.
  • Etykietki – czasami używam do nauki walki powietrznej (bardzo trudno rozpoznawać cele w powietrzu – szczególnie na mniejszych monitorach).

Opcje F10 – używam zamiennie Fog of War, Allies Only i Map Only.

  • Mini HUD – nigdy nie używałem.
  • Lusterka – włączone (kiedyś obniżały wydajność – obecnie nie mam z tym problemu).
  • Ukrywanie drążka – w samolotach, w których jest to potrzebne by zobaczyć wskaźniki ukryte za drążkiem, chowam go skrótem klawiszowym.
  • Wake turbulence – poproszę. Zwiększa atrakcyjność podejścia do tankowca.
  • AutoTrimmer – wolę trymować samodzielnie.

Ikony na mapie (NATO / rosyjskie), język awioniki (podlega dodatkowemu ustawieniu w opcjach samolotu), jednostki wyjaśniają się same.

G-Effects – korzystam – będzie się ściemniało przy dużych i długotrwałych przeciążeniach. Będzie czerwono przy przeciążeniach ujemnych.

Ptaki – im więcej, tym łatwiej jakiegoś trafić. Silnik źle trawią drób. Wartość odpowiada procentom prawdopodobieństwa trafienia ptaka w locie. 100 = realistycznie. 700 = podniesione siedmiokrotnie.

Misc

Audio

  • Volume – ogólna głośność symulatora.
  • GUI – interfejs graficzny.
  • World – głośność obiektów poza kokpitem.
  • In-Cockpit – to co słyszymy w kokpicie.
  • Helmet – dźwięk ze słuchawek w hełmie pilota (radio i ostrzeżenia).
  • Music – muzyka.

Special

Opcje poszczególnych dodatków. W niektórych przypadkach rozbudowane, w innych ograniczone.

VR

Przykro mi – nie korzystam.