PAGS Gustavus – ORBX – recenzja (5*)

Gustavus. 442 mieszkańców i pewnie kilkakrotnie więcej lotów w każdym roku. Niewielka miejscowość na Alasce i bardzo rzetelna sceneria.

GUSTAVUS / GLACIER BAY

POPULATION 442

W ten sposób strona lokalna linia lotnicza rozpoczyna opis miejscowości, którą jej samoloty odwiedzają sześć razy dziennie latem i trzy razy dziennie zimą. Alaska Seaplanes korzysta z samolotów mieszczących od czterech do dziewięciu osób.

Pasażerowie przylatują do Gustavus odwiedzić Glacier Bay National Park – rezerwat, wraz z okolicznymi parkami po obu stronach amerykańsko-kanadyjskiej granicy, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miejsce zachwyca krajobrazem lodowców i pól lodowych. Jest również domem dla niedźwiedzi grizzly, karibu (reniferów tundrowych) i dzikich owiec jukońskich.

Turystów przyciągają również wody Zatoki Lodowców – Glacier Bay (na zachód od Gustavus) i Cieśniny Lodowej (na południe). Kilka biur podróży w miasteczku oferuje rejsy na ryby, a dla osób, które wolą poznawać naturę – na podziwianie wielorybów i orek w naturalnym środowisku.

Dla miłośników aktywnego wypoczynku wyznaczono trasy piesze, a wypożyczalnie sprzętu wodnego proponują kilkugodzinne lub kilkudniowe wyprawy kajakami.

PAGZ-24.jpg PAGZ-29.jpg

Gustavus Airport

Gustavus szczyci się sporym lotniskiem, na którym lądują samoloty wielkości Boeinga 737 (Alaska Airlines – raz dziennie w sezonie letnim). Zarówno wielkość lotniska, jak i ruch na nim zupełnie nie przystają do wielkości miejscowości – skupiska domów rozrzuconego na równinie na południe od pasma górskiego Chilkat.

Obie drogi startowe (11/29 i 2/20) są utwardzone, przy czym w zimie utrzymywana jest przede wszystkim węższa i krótsza (2/20). 737 lądują na pasie o długości 6720 stóp i szerokości 150 stóp. Piloci mniejszych samolotów mogą wybrać również pas o długości 3010 stóp i szerokości 60.

Drogi startowe zbudowano w układzie litery T, a w południowej części lotniska umieszczono płytę postojową, która bez trudu pomieści samoloty lokalnych linii i maszyny czarterowe, które mogą się tu pojawić w szczycie sezonu turystycznego.

Lotnisko nie jest kontrolowane (non-towered airport), ale dostępne są procedury dla odlotów (procedura obstacle departure) i podejść wg wskazań przyrządów do pasa 29 (RNAV i VOR/DME).

PAGZ-27.jpg PAGZ-25.jpg

Czym latać i dokąd?

Alaska Seaplanes to nie jedyna linia, której samoloty odwiedzają tę liczącą 442 mieszkańców miejscowość. Małymi samolotami z Juneau lata również Ward Air i Air Excursions oraz kilka mniejszych firm. Najczęściej pojawiają się tu małe tłokowe cessny (185, 172, 206, 207), tłokowe DHC-2 Beaver oraz turbośmigłowe Caravan, Pilatus PC-12 i Turbo Otter. Wśród maszyn dwusilnikowych najczęściej odwiedzające Gustavus to Cessna 310 i Piper Navajo.

Lotnisko odwiedzają też inne samoloty prywatne i odrzutowce biznesowe.

Spośród dużych maszyn jedynie Boeingi 737 Alaska Airlines wykonują tu regularne loty. Zastąpiły używane wcześniej 727. 737 obsługują połączenie Juneau – Gustavus – Anchorage.

Dokąd? Większość połączeń realizowanych małymi samolotami to przeloty z i do Juneau – położonej niedaleko stolicy stanu Alaska. Część lotów to wycieczki do innych miejscowości na Alasce. Czartery, loty prywatne i air taxi łączą Gustavus z tymi miejscowościami w USA, które są w zasięgu wykonujących je samolotów.

PAGZ-21.jpg PAGZ-20.jpg PAGZ-18.jpg PAGZ-16.jpg

Przerwa na reklamę.

Ja też nie lubię reklam! Ale pomagają utrzymać bloga i tworzyć nowe materiały.

Jeśli nie chcesz widzieć tutaj reklam - odwiedź Patronite i pomóż uniezależnić CalypteAviation od reklam!

PAGS Gustavus Airport

Gustavus to jedno z z lotnisk ORBX stworzonych przez Russa White’a. Z jednej strony osoba developera pozwala spodziewać się pięknej produkcji, z drugiej strony – lokalizacja nasuwa podejrzenie, że nie powinniśmy się tu spodziewać fajerwerków graficznych. I tak właśnie jest – Gustavus to bardzo solidnie wykonane… brzydkie lotnisko. Jak w podobnych miejscach na Alasce, gdzie materiały budowlane dostarcza się z wielkim trudem i wielkim kosztem, zastaniemy tu (w scenerii i w rzeczywistości) jedynie kilka niepozornych budynków i hangarów.

Developer zadbał jednak o to, by otoczenie lotniska nie było martwe. Jak przystało na miejsce uczęszczane, na lotnisku znajdziemy kilka samolotów general aviation oraz animowanych ludzi. Parking przed lotniskiem pełny jest samochodów, co również odpowiada rzeczywistości (fascynujące, że w tak małej miejscowości, na tak małym lotnisku jest ich tak dużo – sprawdziłem na google maps – tyle powinno być).

PAGZ-13.jpg PAGZ-12.jpg PAGZ-10.jpg

Lotnisko pokryte jest trójwymiarową trawą, którą na zimę można wyłączyć za pomocą konfiguratora. To samo narzędzie pozwoli zniknąć ludzi i samoloty statyczne, choć nie wiem co mogłoby być powodem wyłączania jednych i drugich. Samoloty nie przeszkadzają w parkowaniu (tu jest naprawdę sporo miejsca!), a wpływ tych kilku lub kilkunastu animowanych postaci na wydajność komputera nie powinien być zbyt wielki (na słabym sprzęcie opcja ta pozwala zaoszczędzić zasoby).

Developer chwali się teksturami nawierzchni i faktycznie zwracają uwagę – są pełne szczegółów i ładnie pasują do tego miejsca. Jedynie w zimie chciałbym zobaczyć trochę więcej śniegu – nie chce mi się wierzyć w możliwość tak dokładnego oczyszczenia płyty lotniska ze śniegu. Zresztą dokumenty lotniska wyraźnie wspominają o ograniczonym utrzymaniu zimowym.

Światła (kolejny element, którym ORBX się chwali w opisie scenerii) są, typowo dla scenerii Russa White’a bardzo dokładnie wykonane. To zwraca uwagę.

PAGZ-10.jpg PAGZ-11.jpg

Cechy produktu (wg ORBX)

  • Fotosceneria o rozdzielczości 30cm
  • Model lotniska w wysokiej rozdzielczości
  • Północne wybrzeże Pleasant Island
  • Duża powierzchnia fotoscenerii
  • Pas startowy, płyta lotniska i światła wykonane w Gmax
  • Cieniowanie tekstur
  • Na podstawie zdjęć wykonanych przez personel Orbx
  • Tekstury dla pięciu pór roku
  • Linia brzegowa i ujście rzeki Kenai
  • Tereny podmokłe i lasy obejmujące szeroki obszar
  • Specjalnie wykonane modele budynków w miasteczku
  • Tekstury nawierzchni na lotnisku w wysokiej rozdzielczości
  • Optymalizacja TextureFlow = dobre FPSy
  • Wykorzystuje najnowsze techniki oświetlenia 3d
  • Wykorzystuje wszystkie technologie Flow
  • Doskonałe uzupełnienie PAJN/PAEN
  • Wykonanie: Russ White

Otoczenie lotniska

Lubię lotniska otoczone sporą fotoscenerią. Tutaj fotosceneria jest wystarczająca od strony morza ale nieco niedomaga w kierunku lądu (na północ od lotniska).

Lewe kręgi do pasa 11 wykonujemy więc już blisko granicy fotoscenerii i chciałbym tu zobaczyć jej nieco więcej. Z drugiej strony – jak na obszar pokryty fotoscenerią 30cm/px – ten jest całkiem spory (na ogół w takiej rozdzielczości wykonane jest tylko bezpośrednie otoczenie lotniska, a dalej mamy rozdzielczość 50cm lub 1m). Na korzyść scenerii działa również to, że świetnie wpisuje się ona w scenerię FTX Southern Alaska, więc nie ma zwykłego wrażenia „wylatywania poza scenerię”.

Warto polatać nad terenem na południowy zachód od lotniska – widać tu efekty pracy nad wykonaniem miasteczka w scenerii. Domy stoją w odpowiednich miejscach i na ogół mają właściwy kształt. Na południe od miasteczka żądni przygód piloci znajdą przystań, z której odpływają łodzie wycieczkowe (w spokojny dzień można tu wylądować wodnosamolotem). Właściwa przystań wodnosamolotów znajduje się na zachód od miasteczka i lotniska. Wydaje mi się, że ta przystań jest już częścią FTX SAK, a nie scenerii Gustavus, ale niewątpliwie wykonane w scenerii wybrzeże poprawia jej atrakcyjność.

Jak często w sceneriach ORBX z dużym uznaniem patrzę na gęste lasy, tym bardziej, że Prepar3d pozwala ustawić autogen na wyjątkowo wysokim poziomie.

PAGZ-18.jpg PAGZ-15.jpg

Polecane dodatki

Kupując dodatki we Flight Sim Store po kliknięciu jednego z tych linków wspierasz CalypteAviation. I nic Cię to nie kosztuje - FSS przekazuje 3% każdej transakcji.

A2A - Piper J-3 Cub Just Flight - DC-3 - Legends of Flight (Download) Lotus Simulations - L-39 Albatros Carenado - Cessna C208B Grand Caravan HD Series FSX/P3D Aerosoft - Discus Glider X
Pacific Islands Simulation - Atolls of Tuvalu Pacific Islands Simulation - Marshall Islands Vidan Design - Danish Airfields X - Endelave Vidan Design - Danish Airfields X - Nordborg Vidan Design - Danish Airfields X - Tunø
Aerosoft - Professional Flight Planner X (Download) A2A - Accu-Feel v.2 AL&S: Global FSX Enhancement REX - REX4 Texture Direct HD with REX Soft Clouds HiFi Tech - Active Sky 2016 Full Version for FSX

Podejścia wg przyrządów

Oba podejścia, RNAV(GPS) i VOR/DME przygotowano dla pasa 29. Podejście VOR, jak często w USA, wykonywane jest w odlocie od pomocy nawigacyjnej (w tym wypadku VORa Sisters Island – SSR). To pozwala poćwiczyć tutaj nieco inny sposób wykonania podejścia niż ten, z którym najczęściej spotykamy się w Europie.

Dla recenzji jednak najważniejsze będzie to, że podejścia wg przyrządów świetnie nadają się do oglądania scenerii z najbardziej atrakcyjnej strony – czyli w dolocie nad rozległymi bagnami i zalewanymi terenami przybrzeżnymi. Jeśli widzialność jest niezła to w tle przestrzeń zamykają pasma wysokich gór zwieńczone lodowcowymi szczytami.

PAGZ-25.jpg

Podsumowanie

Coś mnie w tych alaskańskich sceneriach ORBX przyciąga (a może przyciąga mnie coś w alaskańskich lotniskach?). Są surowe. Są proste, nawet na granicy prymitywnych. To ogromne wyzwanie dla developera, który musi udowodnić, że prymitywny wygląd scenerii to efekt zamierzony, a nie niedoróbka. Tu wątpliwości nie ma i za to autorowi należy się uznanie. Jednak potencjalnych użytkowników przestrzegam – to jest sceneria dla takiego typa, któremu nie przeszkadza pobyt na odludziu i komary chmarami atakujące śmiałka, który naruszył ich terytorium. Osoby oczekujące cukierkowato-ślicznej architektury (takiego „eye candy”) powinny poszukać czegoś bardziej na południe.

PAGZ-29.jpg PAGZ-6.jpg PAGZ-5.jpg