11S Sekiu – ORBX – recenzja (5*)

Sekiu (11S) prowincjonalne lotnisko, na którym trawa wyrosła za wysoko, asfalt popękał, a jelenie wychodzą na pas podczas startu.

W skrócie – 5*****

Latanie tu to przyjemność. Ciekawe położenie, trudne podejście i bardzo zadbane lotnisko oferują atmosferę, która przenosi wirtualnego pilota w rzadko spotykane w symulatorze środowisko małego prowincjonalnego lotniska, na którym trawa wyrosła za wysoko, asfalt popękał, a jelenie wychodzą na pas podczas startu. To wszystko jest spójne, a ta spójność utrzymuje wysoki poziom.

p3d-038-437.jpg p3d-021-622.jpg p3d-001-858.jpg

Dlaczego latać na małe lotniska?

Pierwsze kilka razy lądowałem na pasie 26 zdecydowanie dalej niż zamierzałem. Czasami odchodziłem na drugi krąg wiedząc, że powinienem być niżej. Co takiego jest w podejściu do 26, że psuję lądowania? – zacząłem się zastanawiać.

Czasami mnie pytacie – dlaczego latam na małe lotniska? Sekiu pokazuje dlaczego. Pozwólcie, że wyjaśnię.

Symulator zmienia nasze postrzeganie rzeczywistości małego lotnictwa. Kupujemy samolot – tu wybór jest spory. A2A wydaje fantastyczne maszyny, Carenado i Alabeo oferują różnorodność, Milviz ma coraz ciekawszą ofertę. Krótko mówiąc – mamy czym latać. Ale patrząc na ofertę lotnisk mam wątpliwości, czy mamy gdzie. W Polsce dla FSX i P3D mamy Babice. Betonowa droga startowa ma tam 1300×60 metrów (właściwie ma 90 metrów szerokości, ale ograniczają ją namalowane linie). Kiedy patrzę na zdjęcie satelitarne – samolot się na nim gubi – małe, białe T na ogromnej szarej powierzchni. Rozmawiam z Wami czasami o lotniskach i pisząc o lotach z małych lotnisk wspominacie o Torp w Norwegii, o Innsbrucku, o Dubrowniku. Zgadzam się – to fajne małe lotniska. Ale małe z perspektywy pilota Boeinga 737. Dla właściciela Cessny 172 to są w rzeczywistości lotniska ogromne – większe bywają niedostępne dla tak małych samolotów (niedostępne głównie za sprawą zaporowych cen obsługi). Realnie „małe” lotniska w FSX są rzadkością. Małe i wymagające lotniska są jeszcze rzadsze. To przewrócenie rzeczywistych relacji (małych lotnisk jest nieporównywalnie więcej niż dużych!). I tu dochodzę do największej wartości, którą widzę w Sekiu.

p3d-037-819.jpg p3d-036-137.jpg

Podejście do pasa 26 wykonuję z typowego lewego kręgu, na prostą skręcając nad miasteczkiem, którego nazwę nosi lotnisko. Teren przede mną gwałtownie się wznosi – najniżej widzę przystań, dalej – na odcinku 500 metrów teren podnosi się o 108 metrów. Na tej wysokości znajduje się pas startowy – drzewa po obu stronach lotniska sięgają wyżej. I tu widzę kłopot. Symulator nie przyzwyczaił mnie do takich podejść. Na dużym lotnisku teren wokół pasa jest równy. Drzewa wycięto w rozsądnej odległości od pasa, o ile nie widzimy błędu samego symulatora (FSX i P3D często „stawiają” drzewa tuż przed pasem na domyślnych lotniskach). Tu developer oczyścił podejście, ale zostawił drzewa, które rosną w rzeczywistości. Rosną nieco niżej, w osi pasa wycięto te, które przeszkadzałyby w lądowaniu, ale jednak – wrażenie jest nietypowe. I to wrażenie przeszkadza w ocenie podejścia. Efekt – raz po raz podchodzę wyżej niż powinienem.

p3d-015-794.jpg p3d-013-972.jpg p3d-005-3.jpg

Przerwa na reklamę.

Ja też nie lubię reklam! Ale pomagają utrzymać bloga i tworzyć nowe materiały.

Jeśli nie chcesz widzieć tutaj reklam - odwiedź Patronite i pomóż uniezależnić CalypteAviation od reklam!

Roślinność

Ocenę sytuacji utrudnia też szerokość pasa. 17 metrów. Tylko o 6 więcej niż rozpiętość skrzydeł Cessny 172. W rzeczywistości na takich pasach wielu pilotów trenuje i są one im bliższe niż szerokie drogi startowe lotnisk komunikacyjnych. W symulatorze nastąpiło odwrócenie sytuacji. Tutaj obok pasa rośnie wysoka trawa, co daje złudzenie większej ciasnoty. A trawa jest wykonana w scenerii całkiem fajnie – wysoka i różnorodna. W jednym miejscu widać więcej kwiatów, w innym wysokie źdźbła. Są miejsca bardziej zielone, są i takie, które sprawiają wrażenie wysuszonych. Developerzy na trawie nie oszczędzali – zarasta równo przestrzeń między pasem a płotem po południowej stronie. Od północnej strony sięga niemal linii drzew, a na odcinku który wyłączono z użycia przy lądowaniach (próg pasa 08 przesunięto o niemal 300 metrów) trawa ginie w zaroślach (gęste zarośla to również rzadkość w sceneriach).

Na lotnisku się nie kończy – obszar scenerii – kilka kilometrów w każdą stronę – pokryto gęstymi lasami. Choć widziałem ten efekt już w kilku sceneriach ORBX, nadal jestem zafascynowany liczbą drzew, które tworzą lasy wokół lotnisk tego developera.

p3d-016-582.jpg p3d-010-669.jpg p3d-009-19.jpg

11S Sekiu

Sekiu to lokalne lotnisko w północno-zachodniej części półwyspu Olympic w stanie Waszyngton (USA). Dysponuje pojedynczą drogą startową 08/26 o długości 2997 stóp (913m), przy czym próg 08 jest przesunięty o 900 stóp ze względu na uszkodzenia nawierzchni. Remont wykonany kilka lat temu utrzymał to przesunięcie eliminując uszkodzenia zagrażające możliwości korzystania z pasa w ogóle. Osłabienie uniemożliwiające lądowania pozostało.

Przesunięcie pasa oznacza, że do lądowania na kierunku wschodnim pilot dysponuje skróconym pasem. Starty w obu kierunkach i lądowania na zachód (na 26) mogą się odbywać na całej długości pasa, jednak umieszczenie małej płyty do zawracania i próby silnika w pobliżu przesuniętego progu sugeruje, że starty ze skróconego pasa mogą być częste (dalsza część pasa została załatana, ale nadal nie jest w idealnym stanie).

p3d-035-791.jpg p3d-029-185.jpg p3d-002-322.jpg

Pas ma 50 stóp szerokości (ok 17 metrów), co mniej doświadczonym wirtualnym pilotom może sprawić trochę kłopotu.

Na wschodnim krańcu lotniska znajduje się kilka hangarów i mała płyta postojowa. Przy większej liczbie samolotów na lotnisku korzystano też z miejsc postojowych na trawie w pobliżu hangarów, ale wybrana przeze mnie wysoka trawa w scenerii na to nie pozwala.

Pas startowy w Sekiu jest oświetlony (światła krawędziowe) i wyposażony w VASI (2 latarnie dla lądowań na 26). W scenerii VASI nie działają (P3Dv4, sprawdzane w kwietniu 2018). Z relacji w sieci wiem, że VASI były dodane do scenerii z opóźnieniem, ale powinny działać.

p3d-032-893.jpg p3d-030-593.jpg p3d-031-68.jpg

Polecane dodatki

Kupując dodatki we Flight Sim Store po kliknięciu jednego z tych linków wspierasz CalypteAviation. I nic Cię to nie kosztuje - FSS przekazuje 3% każdej transakcji.

A2A - Accu-Sim Comanche 250 (FSX) A2A - B-17 Flying Fortress A2A - Wings of Power 3: Civilian Mustang Alabeo - Piper PA36 Pawnee Brave 375 Carenado - Beechcraft B1900D HD Series FSX/P3D
Pacific Islands Simulation - Atolls of Tuvalu Pacific Islands Simulation - Marshall Islands Vidan Design - Danish Airfields X - Nordborg Vidan Design - Sonderborg X Vidan Design - Danish Airfields X - Tunø
Aerosoft - Professional Flight Planner X (Download) A2A - Accu-Feel v.2 AL&S: Global FSX Enhancement REX - REX4 Texture Direct HD with REX Soft Clouds HiFi Tech - Active Sky 2016 Full Version for FSX

Dokąd latać i czym?

Sekiu to niewielka miejscowość w jednej z bardziej dzikich i niedostępnych części kontynentalnych Stanów Zjednoczonych. Główne atrakcje turystyczne to wędrówki piesze, wędkarstwo i obserwowanie ptaków.

Żadna linia lotnicza nie utrzymuje stałego połączenia z Sekiu, ale na lotnisko można wybrać się wyczarterowanym samolotem (Point to Point Air wymienia Sekiu wśród lotnisk, do których oferuje loty Cessną 172). Lotnisko można odwiedzić również samolotem prywatnym.

Bez trudu wylądujecie tutaj małymi samolotami jednosilnikowymi. Maszyny dwusilnikowe mogą już wymagać przeliczenia długości drogi startu – słabszym trzy tysiące stóp pasa może nie wystarczyć przy dużym obciążeniu.

Naturalnym kierunkiem większości lotów jest aglomeracja Seattle, Tacoma, Olympia. Kuszące będą też loty na południe – wzdłuż wybrzeża przez Oregon do Kalifornii i wgłąb lądu – np. do Portland.

Jeśli próbujecie symulować realne operacje – warto wziąć pod uwagę to, że na lotnisku nie jest dostępne paliwo lotnicze żadnego rodzaju. Lecąc do Sekiu należy zatankować również paliwo na powrót lub zaplanować postój na tankowanie – np. na lotnisku Fairchilda w Port Angeles.

p3d-042-125.jpg p3d-039-515.jpg p3d-041-942.jpg p3d-040-482.jpg

Helikoptery

Małe lotniska i turystyczne atrakcje okolicy przyciągają również helikoptery. Szczególnie atrakcyjnym celem wycieczek helikopterem może być Neah Bay położona na krańcu półwyspu Olympic. Neah Bay i położona po przeciwnej stronie przesmyku Makah Bay pokryto fotoscenerią – oferują atrakcyjne widoki w lotach na małej wysokości.

p3d-018-978.jpg

Niestety w scenerii nie wykonano lądowiska helikopterów Straży Wybrzeża w Neah Bay – choć nawet widać je w fotoscenerii.

Wykonano za to lądowisko helikopterów obok więzienia Clallam Bay Corrections Center oraz samo więzienie. Przygnębiający widok betonowych budynków za podwójnym murem odpowiada rzeczywistości (na ile mogłem porównać ze zdjęciami satelitarnymi).

p3d-025-112.jpg p3d-026-904.jpg p3d-024-905.jpg p3d-023-612.jpg

Sekiu i Clallam Bay

Latając nad miasteczkami, które 11S obsługuje zauważyłem, że developer starał się oddać ich charakter. Jeśli zwrócicie uwagę na brzydki budynek w Clallam Bay – to miejscowa szkoła. Inny charakterystyczny obiekt – biały budynek w osiedlu między Clallam Bay a Sekiu to Bay Motel. Tu zgadza się przede wszystkim kolor i wielkość budynku, ale w takiej odległości od lotniska to i tak spore osiągnięcie.

Obie miejscowości są gęsto zastawione przyczepami kempingowymi – całkiem zgodnie ze stanem faktycznym.

p3d-033-994.jpg p3d-028-970.jpg p3d-027-493.jpg p3d-006-613.jpg

11S Sekiu Airport – ORBX

11S (11S to kod lotniska nadany przez FAA) to sceneria stworzona dla regionu FTX Pacific Northwest i ten region jest konieczny jeśli działać mają wszystkie elementy scenerii. Instalacja, jak we wszystkich sceneriach ORBX odbywa się teraz przez program FTX Central. Zakup (32,95 dolara australijskiego) jest możliwy jedynie przez ORBX Direct. Czyli bez niespodzianek. Proces opisałem niedawno w tekście poświęconym instalacji scenerii ORBX.

Cechy scenerii wg ORBX:

  • fotosceneria o rozdzielczości 30/60cm
  • piękna nadmorska lokalizacja
  • specjalnie stworzony model lotniska
  • renderowanie i cieniowanie
  • specjalnie stworzona roślinność – w tym długa trawa
  • tekstury pasa startowego i płyty
  • zamarzająca rzeka i jeziora w zimie
  • fotosceneria ma pięć odmian odpowiednio do zmian pół roku
  • CreatureFlow – motyle, robaczki
  • jelenie przechodzą przez pas
  • helipad więzienia Callam Bay
  • Stworzone przez Miszę Cajica

p3d-011-670.jpg p3d-012-88.jpg p3d-008-355.jpg

Podsumowanie – 5*****

Latanie tu to przyjemność. Ciekawe położenie, trudne podejście i bardzo zadbane lotnisko oferują atmosferę, która przenosi wirtualnego pilota w rzadko spotykane w symulatorze środowisko małego prowincjonalnego lotniska, na którym trawa wyrosła za wysoko, asfalt popękał, a jelenie wychodzą na pas podczas startu. To wszystko jest spójne, a ta spójność utrzymuje wysoki poziom.

p3d-022-827.jpg p3d-017-474.jpg p3d-007-684.jpg p3d-003-965.jpg

W recenzji wykorzystałem scenerię 11S Sekiu, a także:

Pogodę tworzył zestaw:

Zobacz też nagrany w Sekiu lot: