Tekstury trawy dla FSX i P3D (freeware)

Zmiana tekstur trawy dla FSX. Z niewyraźnej tekstury na hiperrealistyczną… ale obciążoną wadami. Nie odradzam ani nie zachęcam – poznaj możliwości, spróbuj, zdecyduj.

Może być ładnie - prawda?

Może być ładnie – prawda?

Trawa HD (ostrożnie!)

Trawa HD – pewnie nie znajdę tu nikogo, kto uważa domyślne tekstury podłoża za dobre – szczególnie jeśli patrzymy z bliska. Na „ratunek” przychodzi kilku developerów, którzy wydali trawę HD, ulepszoną trawę i podobne dodatki. Na szczęście są za darmo.

Do wyboru mamy:

Co wybrać? Ostatecznie nie wybrałem niczego.

Dlatego zdecydowanie zalecam zrobienie kopii zapasowej pliku detail1.bmp. Znajdziesz go w folderze FSX w \Scenery\World\Texture

Ale nie musisz brać mojego zdania na wiarę – może Tobie któraś trawa będzie pasowała. Jest kilka za i przeciw.

Za:

  • trawa o niebo lepiej wygląda z bliska
  • trawa lepiej wygląda z daleka

Przeciw:

  • piasek i śnieg gorzej wyglądają (nie dotyczy dodatku Drzewiecki Design – z nim wyglądają lepiej)
  • patrząc pod pewnym kątem z ziemi widać wyraźnie powtórzenia tekstury
  • w określonym przedziale wysokości widać wyraźnie powtórzenia tekstury

Czym się różnią?

Trawa Drzewiecki Design, REX i Aimé Leclercqa to trawa HD – 4096×4096 pikseli. Aimé Leclercqa dostarcza w tej samej paczce również trawę 2048×2048. REX vII oraz trawa Erika Hardenbola mają mniejszą rozdzielczość. To przekłada się na jakość kiedy patrzymy z bliska – te w wersji 4096 są bezkonkurencyjne.

Nie widzę specjalnej różnicy między trzema najlepszymi opcjami. Jeśli chcesz jedną z nich – polecam tą od DD – ma instalator i jest najwygodniejsza w użyciu (+opcja piaskowo śnieżna eliminuje jeden z głównych błędów).

Wygląda ładnie – ale powtórzenia po ukośnej linii zaczynają być widoczne

Wady

Niestety – z daleka tworzą najbardziej charakterystyczny deseń na ziemi. Widać to na moich screenach.

Problemem jest również to, że plik detail1.bmp służy również do nadawania szczegółów teksturom śniegu i piachu. Efekt – śnieg i piach pokryte są warstwą źdźbeł trawy. Oczywiście zachowują kolor śniegu czy piachu… ale o ile na śniegu można to jeszcze w niektórych warunkach przeżyć, to na piachu trawa wygląda kuriozalnie. Rozwiązaniem jest dodatek Drzewiecki Design, który pozwala dodać teksturę śniegu. Dodatku trzeba użyć każdorazowo przed zmianą pory roku lub wycieczką na pustynię.

Z tej wysokości kratka powtórzeń tekstury robi się wyjątkowo rywaźna

Rozwiązanie pośrednie?

Wersja Erika Hardenbola ma moim zdaniem znacznie mniej wyraźny powtarzalny układ tekstury. To niewątpliwa zaleta. Niestety – specyficzna tekstura u mnie dawała podczas testów wyraźny efekt mory… na dłuższą metę dla mnie nie do przyjęcia, ale może u Ciebie nie wystąpi lub nie zwracasz na to uwagi.

Mój wybór? 

Gdybym wybierał spośród darmowych dodatków… zostałem przy domyślnych teksturach z FSX/P3D.

Ja mam tak (różnica w odcieniu wynika z innej pory dnia) – nic specjalnego, ale nie razi powtarzalna tekstura

FTX Aero (dodatek do płatnych scenerii)

Na szczęście jest jeszcze płatny dodatek FTX Aero. Właściwie jest to dodatek do płatnych scenerii ORBX, który pozwala zainstalować jeden z kilku udostępnionych przez ORBX plików Detail1.bmp.

2015-11-13_2-1-38-883

Instalacja:

Wszystkie poza trawą DD:

  • pobierz dodatek
  • wypakuj plik detail1.bmp
  • skopiuj i nadpisz detail1.bmp w folderze:
    \Scenery\World\Texture
    w folderze FSX lub P3D

Trawa DD:

  • pobierz instalator dodatku
  • wybierz symulator i rodzaj trawy (trawa / śnieg)
  • zainstaluj

Jeśli nie zrobiłeś kopii zapasowej – paczka Aimé Leclercqa i dodatek Drzewiecki Design pozwalają zainstalować domyślne tekstury – jeśli zamiennik Ci się nie spodoba.

Znalazłeś lepszą? Daj znać!

Od razu zastrzegę – wiem, że jest jeszcze kilka dodatków – między innymi na avsim.ru, ale nie różnią się one na tyle, żeby je specjalnie opisywać. Jeśli jednak znalazłeś jakąś trawę, która wyświetla się ładnie niezależnie od kąta patrzenia – daj znać – chętnie o niej napiszę!