ORBX CYBD – Bella Coola – recenzja (5*)

Wiejskie lotnisko, ale na parkingu samochodów jak przed hipermarketem. Bella Coola we Flight Simulatorze w wykonaniu ORBX. Jak wyszło? Bardzo dobrze. Albo wręcz świetnie, choć z kilkoma zastrzeżeniami. Jeśli lubisz małe samoloty i interesuje Cię latanie w Kanadzie – to jest dobre miejsce by zacząć!

Zasłużone 5 gwiazdek! (przeczytaj jak oceniam dodatki)

Witamy w Bella Coola

Za i przeciw (ocena 5*****)

Co mi się podoba bardziej i mniej w Bella Coola Airport?

Zalety

  • wysoka rozdzielczość tekstur
  • pieczołowicie wykonane modele budynków, samolotów i innych obiektów
  • animowani ludzie na lotnisku
  • animowana roślinność (drzewa ruszają się na wietrze!)
  • trawa i trójwymiarowe kamienie
  • fotosceneria doliny rzeki Bella Coola
  • autogen wokół lotniska (gęste lasy, ładnie rozmieszczone domy)
  • nierówny grunt na lotnisku

Wady

  • obciążenie komputera, które u niektórych użytkowników przekreśli część zalet
  • niektóre tekstury śniegu

Co można poprawić

  • ludzi ryzykujących zapalenie płuc w zimie

Bella Coola

Detale

Bella Coola

Za Wikipedią mogę napisać, że Bella Coola liczy niecałe dwa tysiące mieszkańców, położona jest nad rzeką o tej samej nazwie i przy drodze Highway 20, a po raz pierwszy opisana została przez MacKenziego w 1793. Ale to wszystko sobie zainteresowani przeczytają, więc skupię się na tym co wirtualnego pilota zainteresuje bardziej.

Bella Coola to dziś miejscowość utrzymująca się z leśnictwa, rybołówstwa i turystyki – a obsługa tych gałęzi gospodarki (a ostatniej z nich szczególnie) jest głównym zajęciem miejscowych lotników. Na lotnisku działa kilka firm lotniczych, które specjalizują się w lotach widokowych samolotami i helikopterami, a także w lotach z narciarzami, którzy korzystają zimą z położonych wokół stoków. Helikoptery wykonują też przeróżne loty techniczne i na prace lotnicze.

Jedyną linią lotniczą utrzymującą stałe połączenia są Pacific Coastal Airlines, które latają do Anahim Lake i Vancouver. Największe samoloty jakie odwiedzają CYBD to Short Sherpa i Beech 1900.

Lotnisko czynne jest w dzień, obsługuje wyłącznie ruch VFR. Asfaltowy pas startowy (05/23) ma 1280 metrów długości, na lotnisku dostępne jest paliwo (AVGAS i Jetfuel).

Helikoptery w CYBD

Zimowo

Czym latać i dokąd?

Regularne połączenia to jeden lub dwa loty dziennie (zależnie od sezonu) do Vancouver. Aktualnie trasę obsługują Sherpy (brak porządnego samolotu dla FSX) i Beechcrafty 1900 (stary PMDG i nowy Carenado). Poza tym lotnisko przyjmuje ruch czarterowy i wśród samolotów mniejszych niż B1900 można wybierać swobodnie. W tych okolicach największą popularnością cieszą się DHC-6 Twin Otter i Cessny 208 Caravan.

Lokalne loty wykonuje firma posiadająca Cessnę 172 (amfibia – pływaki i koła). Wśród podobnych samolotów pod FSX można wspomnieć o Cessnie 185 (przeczytaj recenzję) i większym Kodiaku (też go recenzowałem), ale Piper Cub też będzie bardzo na miejscu. Ja testując scenerię dużo latałem po okolicy Staggerwingiem (bardzo mi przypadł do gustu), wspomnianym Kodiakiem i Piperem Cubem, a także helikopterem EC-135.

A może Staggerwing?

Dokąd? Vancouver znajduje się około godzinę lotu szybkim turbopropem. Ale warto zajrzeć na mniejsze lotniska dodane scenerią ORBX FTX Pacific Fjords. Jedno z takich lądowisk pokazywałem ostatnio w filmiku z lotu Cubem. W odległości godziny lotu Cessną znajduje się kilkanaście małych lotnisk i dodatkowo kilka baz wodnosamolotów. Korzystając z darmowych scenerii RTMM listę można rozszerzyć o kolejne atrakcyjne miejsca.

Spokojnie…

Zima tu przychodzi wcześnie

Zakup, instalacja, dokumentacja

Stronę produktu można obejrzeć w serwisie wydawcy, przycisk „Buy Now” przenosi do sklepu FlightSimStore. Aktualna cena to 32.95 dolarów australijskich (ok 95zł).

Instalacja wygląda tak jak w przypadku innych scenerii ORBX – po weryfikacji (online lub offline) zamówienia uruchamiany jest instalator, który dodaje scenerię do Flight Simulatora. Prosto i skutecznie. Należy pamiętać o wcześniejszym zaktualizowaniu FTX Pacific Fjords do najnowszej wersji i o instalacji aktualnych bibliotek ORBX po instalacji scenerii. Łatki do FTX i biblioteki do pobrania ze strony ORBX.

Dołączona instrukcja (PDF) opisuje szczegółowo instalacje, zalecaną konfigurację FSXa (przeczytaj bo niektóre elementy są istotne!), rekomendowane ustawienia autogenu i obiektów w zależności od parametrów komputera oraz panel sterowania scenerii.

Ten ostatni pozwala skonfigurować opcje, które bardziej obciążają komputer – m.in. animacje i trawę.

Sceneria FTX Pacific Fjords jest zalecana i pełnię wrażeń z korzystania z lotniska będą mieli tylko posiadacze tej scenerii obszarowej. Przyznam szczerze, że korzystanie z tego lotniska bez FTX PFJ wydaje mi się pozbawione sensu.

Szczegóły i szczególiki

Z lotu ptaka

Sceneria

Sceneria obejmuje dolinę rzeki Bella Coola z lotniskiem i miejscowością o tej samej nazwie. Pojęcie miejscowości jest zresztą względne – w „centrum”, o ile można to tak nazwać, mieszka mniej niż połowa mieszkańców – resztę znajdziemy w kilku osiedlach leżących po obu stronach drogi – te osiedla oczywiście są ujęte w scenerii. Dolinę i okoliczne góry (do pewnej wysokości) pokrywa fotosceneria. Na całym obszarze dają się zauważyć dobrze rozmieszczone budynki i inne obiekty scenerii (jakiś most, maszt, itp). Samo lotnisko pokryto teksturami o różnej rozdzielczości – w najważniejszych miejscach aż 2cm/px.

Siatka wysokości ma rozdzielczość 5 metrów, ale w tym przypadku daje się zauważyć to, że pięć metrów pięciu metrom nie jest równe. Tutaj autorzy postarali się szczególnie i Bella Coola to pierwsze moje lotnisko w FSX na którym tak dobrze widać, że teren lotniska to nie idealna płaszczyzna – między hangarami zwraca uwagę mała (może 1,5 metra) górka, w innym miejscu ziemia nieco opada – to zrobiło na mnie wrażenie i jeszcze mocniej podkreśla nienaturalność równych jak stół scenerii gdzie indziej. (* – zwrócono mi uwagę na niejasność tego opisu; tak – wiem, że lotniska OZx i lotniska dodatkowe w FTX PFJ i podobnych sceneriach są pochyłe; tutaj staram się podkreślić, że różne górki i dołki na lotnisku występują gęściej i są znacznie lepiej wykonane niż na tamtych lotniskach – to po prostu nowa jakość).

2cm/px!

Radiostacja

Tekstury

Zgodnie z reklamami – są rewelacyjnej rozdzielczości na ziemi i na budynkach. Widać drobne napisy, symbole na skrzynce elektrycznej, szczegóły faktury desek, blachy i asfaltu. Trudno to opisać, więc proszę się przyjrzeć screenom.

Przegląd czy naprawa?

Budynki i ludzie

Na lotnisku znajduje się kilka budowli – budynek lotniska, hangary, szopa koło masztu radiostacji… Na ile mogłem porównać ze zdjęciami Bella Cooli – realizacje ORBX odwzorowują realne obiekty. Ale na ogólnym podobieństwie się nie kończy. Dużą wagę przyłożono do wykonania realnego otoczenia budynków – przy ścianach ustawione są beczki, skrzynie, palety. Nawet w miejscach, które są słabo widoczne – w głębi wiaty, z tyłu budynku, za hangarem – sceneria jest wykonana starannie. Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale to chyba największa zaleta tej scenerii – dzięki takim małym szczegółom nie nudzi się ona i długo można odkrywać nowe elementy.

Dobre wrażenie dopełniają postaci ludzi kręcących się wokół budynków. Kilka osób chodzi po parkingu, mechanik naprawia samolot, pilot przechadza się koło hangaru. Jak na możliwości Flight Simulatora X – wygląd i ruchy tych ludzi są bardzo naturalne.

Kamienie? Kamienie!

Takie okoliczności przyrody!

Drzewa, roślinność, kamienie i klatkowanie

Kolejna mocna strona CYBD – trawa, kwiaty i animowane drzewa. Ponownie – to dla mnie pierwsza sceneria, w której gałęzie drzew znajdujących się na lotnisku poruszają się. Trójwymiarowa trawa i kwiaty nie są może taką nowością, ale dobre wykonanie zasługuje na uznanie.

Zupełną nowością dla mnie są też kamienie leżące na ziemi. Chciałoby się powiedzieć – Wreszcie! Ziemia nabiera naturalnego kształtu i odpowiedniej faktury.

Choć jestem fanem tych elementów – są one również największym obciążeniem scenerii. Koszt uzyskania pełnych rezultatów widać od razu w klatkowaniu. Właściciele przeciętnych komputerów (przeciętnych w kontekście potrzeb FSXa) będą prawdopodobnie musieli wyłączyć trawę 3d i animacje drzew. Właściciele słabych komputerów nie będą mieli nawet wyboru – trawa i animacje (w tym ludzi) trzeba wyłączyć.

I tak powinien wyglądać las!

Nisko nad rzeką. Łacha piachu – tu trzeba przylecieć Piperem Cubem!

Lasy… LASY!

Lubię gęste lasy w FSX. I na ogół denerwuje się nie widząc tego czego oczekuję. W tej scenerii lasy są idealne! Jako, że latamy nad zalesioną doliną – ten element scenerii jest bardzo istotny dla ogólnego wrażenia i został zrealizowany doskonale.

Nie umiem pokazać na screenie tego, że gałęzie się ruszają. Ale widok jest niesamowity

Kilka uwag

W podsumowaniu wymieniłem trzy elementy, co do których mam wątpliwości. Temat ubrań to oczywiście żart, choć nie miałbym nic przeciwko temu, żeby zimą ludzie byli ubrani nieco cieplej.

Wadą z mojego punktu widzenia są niektóre tekstury śniegu. To nie zarzut merytoryczny – śnieg potrafi pokryć świat białą i niczym niezmąconą zasłoną. To możliwe. Ale jednak… mało prawdopodobne i wykorzystanie białych tekstur wydaje mi się drobną przesadą – przy całej staranności włożonej w scenerię – wersja „ciężka zima” minimalnie razi „zwykłym” śniegiem.

Poważną wadą jest „waga” tej scenerii. Mówiąc wprost – bez mocnego komputera to po prostu zwykła sceneria. Lepsza od większości, ale… nie wiem czy aż na tyle, żeby właśnie ją wybrać – tym bardziej, że $33 to niemała cena za małe lotnisko. Pozytywne jest to, że za pomocą konfiguratora można dostosować CYBD do możliwości większości komputerów. Ale pełne wrażenia wymagają ustawień maksymalnych. U mnie na [email protected] z 8GB RAMu i niezłą, choć już nie najnowszą kartą graficzną GTX 550Ti – jestem na granicy akceptowalnego klatkowania przy maksymalnych ustawianiach i pogodzie widocznej na screenach.

Ulice w kratkę. Hmmm – tak ma być. Ale wygląda dziwnie w takiej wiosce.

Odwzorowanie rzeczywistości

Jak pisałem przy budynkach – dobre. Różnice na terenie lotniska sprowadzają się przede wszystkim do nieco innych kolorów. Bella Coola ORBX wygląda w porównaniu z rzeczywistym lotniskiem… jakby była przed remontem. Ma taki przyjemny „stary” styl, kiedy na przykład rzeczywisty budynek lotniska jest obecnie (? – trudno powiedzieć czy obecnie ale na zdjęciach dostępnych w sieci) odmalowany wstrętną różową farbą… Ja ten wygląd kupuję.

Nierzeczywiste wydaje się miasteczko Bella Coola – układ dróg „w kratkę” wydaje się w takim miasteczku zupełnie nienaturalny. Spojrzenie na zdjęcie lotnicze rzeczywistej Bella Cooli wywołuje identyczne wrażenia. Także tutaj – dobra robota.

Trudno porównywać odwzorowanie fotoscenerii – w końcu to realne zdjęcia. Autogen rozmieszczony jest dobrze.

Zażartowałem we wstępie z tłoku na parkingu. ORBX ma sporo dobrych modeli samochodów i wykorzystano je. Wygląda to tak, jakby większość mieszkańców okolicy zjechała się na lotnisko. Może jakiś jarmark jest? Albo pokazy lotnicze?

Wieczorne lądowanie w CYBD

Wieczorne loty Staggerwingiem

Podsumowanie (ocena 5*****)

To świetna sceneria. Dla mnie pod wieloma względami przełomowa – tak realistycznych tekstur jeszcze nie widziałem. Budynki i obiekty 3d są zrealizowane na najwyższym poziomie. Kamienie, animowane drzewa, sporo animowanych ludzi – to są elementy, które zmieniają sztuczny Flight Simulator w coś bardziej realnego. W pełni zasłużona najwyższa ocena.

Niski przelot

Stosunek ceny do jakości (dobry)

Stosunek ceny do jakości zależy od komputera, na którym ta sceneria będzie używana. Na słabym sprzęcie spadnie. Na dobrym – 33 dolary australijskie to akurat tyle ile jestem skłonny zapłacić za taką scenerię. Zaznaczam też, że lubię latać z małych lotnisk małymi samolotami – miłośnik 737 nie ma tu czego szukać i jeśli to ma być zakup na jeden lot to… Ja z tego lotniska wykonałem już kilkadziesiąt lotów. To świetna baza wypadkowa, otoczona (przez ORBX i RTMM) lokalizacjami, które mogą być celem naszych lotów.

Strona produktu: CYBD Bella Coola Airport

Zalecana sceneria obszarowa: FTX NA Pacific Fjords (NA PFJ)

Moje recenzje płatnych i darmowych dodatków do Flight Simulatora X – dział Recenzje

 

Statki powietrzne widoczne na screenach:

 

Sceneria została dostarczona do testów przez ORBX.