[2014] FSX Instalacja i optymalizacja (2) – nowy poradnik (instalacja dodatków do FSX)

Co instalować, w jakiej kolejności i jak ogarnąć dziesiątki (ponad 100?) instalatorów, haseł, numerów zamówień itp. Tekst jest w większości kopią starego poradnika instalacji dodatków, ale wprowadziłem kilka zmian i aktualizacji.

Spis treści poradnika:

Przyjmuję następującą kolejność instalacji dodatków:

  1. Darmowy Mesh.
  2. Darmowe tekstury Millsa.
  3. REX (tekstury chmur).
  4. Scenerie „globalne” – FTX Australia itp.
  5. Scenerie „lokalne”.
  6. Samoloty.
  7. Dodatkowe programy
  8. Uaktualnienia
  9. Konfiguracja dodatków w FSX

Wyjaśniając ten etap – instalacja samolotów po sceneriach to kwestia czysto techniczna – jest zupełnie obojętne kiedy będą zainstalowane.

Instalacją pozostałych dodatków rządzi pewna logika. Instaluję dodatki „od niskiego poziomu w górę” – czyli te podstawowe (szerokie zasięgiem) najpierw, a szczegółowe (o wąskim zasięgu) później. Taką hierarchię wymusza struktura Scenery Library w FSX. Oczywiście – możemy instalować w dowolnej kolejności, a potem mieszać hierarchią Scenery Library, ale moim zdaniem najszybciej będzie od razu przyjąć optymalną kolejność i etapu ustalania hierarchii zupełnie uniknąć.

Dodatkowe programy (np. FS Commander) instaluję na samym końcu – niektóre z nich skanują cały folder FSX w poszukiwaniu dodatków – lepiej więc zainstalować dodatki najpierw – wtedy skanowanie odbywa się raz, inaczej po instalacji nowych dodatków skanować należałoby ponownie).

Darmowy Mesh i textury Millsa

Zaczynam od instalacji darmowego meshu. Trafi on na sam dół dodatków do Scenery Library (tzn pomiędzy zainstalowane domyślnie, a te, które dojdą w przyszłości. Mesh (pobrany przede wszystkim z flightsim.com i simviation.com) instaluję w folderze FSX/Mesh/scenery (scenery konieczne jest by folder został dodany do Scenery Library). Unikam nagrywania takich dodatków w folderze Addon Scenery/scenery – to utrudnia późniejsze zarządzanie nimi. Jeśli ktoś uważa to za istotne – może podzielić mesh na foldery odpowiadające regionom – ja wolę nie tracić czasu i wszystko ładuje do jednego folderu.

Istotne jest by ten mesh znalazł się w Scenery Library poniżej dodatków, które mogą zawierać mesh (wtedy te dodatki nadpiszą darmowy).

Darmowy mesh można znaleźć tutaj:

Mesh do FS9 (FS2004) jest kompatybilny z FSX.

Przedmiotem tego poradnika nie jest wyjaśnianie jak zainstalować scenerię. O tym można poczytać w moich wcześniejszych wpisach: FSX – jak instalować dodatki.

Tekstury

Uaktualniam również textury – można pobrać pakiety tekstur autorstwa Adama Millsa (ok. 1000 plików tekstur).

Tekstury Adama Millsa „FSX European Ground Textures” i „FSX USA Ground Textures” można pobrać z Flightsim.com.

Warto też przejrzeć tę listę plików – zawiera linki do ciekawych „zastępczych” tekstur.

Jeśli używasz ORBX FTX Global to zamiast tych tekstur zainstaluj FTX Global na tym etapie.

Przerwa na reklamę.

Ja też nie lubię reklam! Ale pomagają utrzymać bloga i tworzyć nowe materiały.

Jeśli nie chcesz widzieć tutaj reklam - odwiedź Patronite i pomóż uniezależnić CalypteAviation od reklam!

REX i Globalne dodatki

Następny w kolejności jest u mnie Real Environment Xtreme – wersja podstawowa, Service Pack i rozszerzenie Overdrive. Jeśli kupiłeś REX, a nie masz SP i Overdrive – pierwszy (SP) można ściągnąć ze strony producenta, drugi (Overdrive) ze strony sklepu, w którym kupiony był REX. Obecnie ten developer wydał kolejny produkt – REX4 Texture Direct, który zastąpił używany przeze mnie REX Essentials.

Również scenerie, które obejmują ogromne obszary staram się instalować najpierw, dopiero później instalując (nad nimi) mniejsze scenerie. W ten sposób na pierwszy rzut idą – pakiet FTX Australia, FTX Southern AlaskaFTX Pacific North West i FTX Pacific Fjords, następnie pakiet darmowych karaibskich scenerii PW itd.

Scenerie lokalne

Dygresja:
Tu dochodzimy do miejsca gdzie łatwo wprowadzić bałagan. Liczba scenerii lokalnych po jakimś czasie robi się bardzo duża i trudno nad nimi zapanować. Rozwiązaniem stosowanym przeze mnie jest wpisywanie każdego dodatku do tabeli w pliku xls (lub dowolnym innym arkuszu kalkulacyjnym). Wpisuję do niego również sklep, w którym dodatek był kupiony (lub stronę z darmowymi, z której był pobrany) i numer seryjny (dla tych, które są zabezpieczone – to pomoże przy ewentualnej reinstalacji – nie trzeba będzie wchodzić w historię zakupów kilku sklepów szukając kodów). Zaznaczam również w jednej z kolumn czy dodatek został dodany do Scenery Library (sprawdzam dla każdego zainstalowanego).

Instalując scenerie lokalne staram się (o ile instalator na to pozwala i zawsze przy ręcznej instalacji) utrzymywać porządek w tym co instaluje. Dodatkowe scenerie instaluję do folderu FSX/Addon/[Skrót nazwy kontynentu]_[Nazwa państwa]/[Nazwa scenerii]. Za enigmatycznym [Skrót nazwy kontynentu]_[Nazwa państwa] kryje się coś takiego: E_Denmark, E_Slovakia, E_Poland, AF_Uganda. Wcześniej dzialiłem to na kontynenty, a potem na państwa, ale struktura folerów była zbyt „głęboka” i niewygodnie się z tego korzystało.

Uzupełniam następnie tabelę (w excelu) z listą zainstalowanych scenerii i informacją o lotniskach jakie są w tej scenerii zawarte (to kolejna kolumna w tabeli – pomaga w przyszłości planować loty – dzięki temu mam listę lotnisk do których mam scenerię – przy kilkuset lotniskach w moich sceneriach – taka lista jest mi niezbędna – pamiętam tylko kilkanaście najczęściej używanych.

Polecane dodatki

Kupując dodatki we Flight Sim Store po kliknięciu jednego z tych linków wspierasz CalypteAviation. I nic Cię to nie kosztuje - FSS przekazuje 3% każdej transakcji.

Carenado - Cessna C337H Skymaster HD Series for FSX/P3D A2A - Wings of Power 3: P47 Razorback Lionheart - Quest Kodiak Carenado - Beechcraft B1900D HD Series FSX/P3D Aerosoft - Twin Otter Extended (Download)
Aerosoft - Night Environment - Poland Pacific Islands Simulation - Atolls of Tuvalu Pacific Islands Simulation - Marshall Islands Vidan Design - Danish Airfields X - Nordborg Vidan Design - Sonderborg X
Aerosoft - Professional Flight Planner X (Download) A2A - Accu-Feel v.2 AL&S: Global FSX Enhancement REX - REX4 Texture Direct HD with REX Soft Clouds HiFi Tech - Active Sky 2016 Full Version for FSX

Samoloty i dodatkowe programy

Kolejnym etapem u mnie jest instalacja kupionych (i darmowych) samolotów oraz dodatkowych programów. Samoloty i programy (wraz z numerami seryjnymi) również dodaję do mojego pliku xls żeby zachować pamięć o tym co mam nagrane.

Uaktualnienia

Jak już wszystko zainstaluję robię szybki przegląd wymaganych uaktualnień. Na ogół wymaga to zajrzenia na stronę developera i pobrania łatek i update’ów, jeśli takie się pojawiły. W niektórych przypadkach (Aerosoft) należy zarejestrować produkt.

Konfiguracja dodatków w FSX

Tu najtrudniejsza część. Żeby FSX działał sprawnie osoby posiadające dużą ilość dodatków powinny poświęcić trochę (czasem całkiem sporo!) czasu na konfigurację samych dodatków. bez obaw – ten czas z nawiązką odzyskacie w przyszłości.

Konfiguracja scenerii

Generalnie sugeruję aktywowanie tylko tych scenerii, które są w danym locie potrzebne. Resztę w Scenery Library najlepiej wyłączyć (wystarczy odznaczyć, nie trzeba usuwać z listy). Dzięki temu Flight Simulator nie będzie przetwarzał ich plików. Jeśli zostaną – zrobi to niezależnie od położenia scenerii względem samolotu. Oczywiście – bardziej „krzywdzące” są niepotrzebne scenerie położone niedaleko, mniej te na końcu świata, ale można przyjąć za ogólną zasadę, że im mniej tym lepiej.

Nie należy jednak popadać w przesadę. Moim rozwiązaniem jest uruchamianie scenerii seriami. Polskie lotniska mam domyślnie włączone (wszystkie), podobnie jak Bornholm, Herringsdorf i jeszcze kilka okolicznych, z których częściej korzystam. Podobnie scenerię VFR Poland i darmową Czech VFR. Jeśli zamierzam latać nad Afryką lub USA to wyłączam wszystkie wspomniane wcześniej i uruchamiam serię potrzebnych mi scenerii w danym regionie.

Bałagan w samolotach

Im więcej samolotów tym dłużej czekamy na pojawienie się okna wyboru samolotu. Znalezienie tego, którym chcę lecieć czasami wymaga sporej cierpliwości. Dlatego w wielu przypadkach listę skracam edytując pliki aircraft.cfg.

Wejdź w FSX/SimObjects/Airplanes/Nazwa samolotu i zrób kopię zapasową pliku aircraft.cfg. Następnie możesz usunąć niepotrzebne warianty samolotu usuwając kolejne grupy wpisów z nagłówkiem [fltsim.X] (gdzie X to kolejna cyfra). Dla porządku popraw przed zapisaniem numerację. Jeśli jakiś samolot (lub jego wariant – niektóre są w kilku/kilkunastu folderach) w ogóle nie jest Ci potrzebny – możesz zrobić kopię zapasową, a plik aircraft.cfg usunąć.

Niestety – przy tych operacjach znikną wtedy również samoloty AI „ukrytego”  typu. To będzie miało wpływ szczególnie na domyślny ruch AI. Ja korzystam z dodatków z ruchem AI, więc brakiem domyślnych samolotów z FSX nie przejmuję się zupełnie.

Efekt tych zmian jest taki, że lista samolotów ładuje się u mnie o połowę lub 2/3 krócej, a liczba modeli do wyboru spadła z kilkuset do kilkudziesięciu.