Bush Pilot na Alasce – przygotowanie FSX

Jeśli lubisz słońce, dobrą pogodę, CAVOK – nie czytaj dalej. Jeśli mgły, deszcz, krótkie pasy startowe i ledwie spełnione minima Cię nie odstraszają – to jest miejsce dla Ciebie. Transport na Alasce opiera się na lotnictwie – głównie lekkich samolotach przewożących pasażerów i zaopatrzenie do maleńkich miejscowości, które trudno osiągnąć drogą lądową. Jak ten świat wygląda w FSX? A raczej – jak może wyglądać?

Cessna 185

Cessna 185 w drodze do Stewart w Kanadzie – mgła nie wygląda zachęcająco, ale to całkiem niezłe warunki jak na tą okolicę

Podstawowe dodatki

Przekształcenie Alaski z Flight Simulatora X w miejsce, które będzie świetne do latania w przysłowiowy bush zajmuje chwilę i wymaga instalacji kilku dodatków – w tym płatnych. Wszystkie, które do tej pory kupiłem i zainstalowałem były warte swej ceny (ta uwaga z braku recenzji) i szczerze je polecam. Mam w tej chwili:

Dodatkowo korzystam z darmowych dodatków twórców skupionych wokół RTMM – Return to Misty Moorings. O ile płatne scenerie zapewniają środowisko, w którym latam i pokrywają cały teren dobrą scenerią – RTMM wprowadza większość chat i przystani, które będę odwiedzał.

Latam przeważnie w rejonie Alaski i kanadyjskich stanów Kolumbii Brytyjskiej i Jukonu. Warto jednak zajrzeć na stronę FTX i pobrać darmowe lotniska, które znajdują się nieco dalej na południe. Zachęcony zresztą darmowym Bowerman dokupiłem płatny Ketchican, który jest moim ulubionym lotniskiem we Flight Simulatorze. Tą scenerię też polecam.

To jest zapowiedź cyklu tekstów poświęconym lataniu w buszu. Jeśli nie posiadasz żadnej z tych scenerii, a zastanawiasz się od czego zacząć – ten cykl będzie skoncentrowany wokół Ketchican i najczęściej będą się pojawiały scenerie Pacific Fjords i Tongass Fjords X. Do nich istnieje też najwięcej dodatków RTMM – także od nich bym zaczął. Z drugiej strony – jeśli bardziej interesują Cię samoloty komunikacyjne i większe lotniska to wybór powinien być odwrotny – Southern Alaska i / lub Pacific Northwest z wielkimi lotniskami w Seattle, Vancouver, Portland i Anchorage (to ostatnie na Alasce).

Cessna 185 nad jedną z przystani RTMM

Cessna 185 nad jedną z przystani RTMM

Return to Misty Moorings

RTMM składa się z wielu części, które trzeba odpowiednio skonfigurować. Na potrzeby tego tekstu zastosuję prosty podział:

W pierwszej kolejności należy zainstalować biblioteki. Instalacja jest nieco kłopotliwa – trzeba dokładnie przeczytać i zrealizować instrukcje zawarte w plikach readme.txt. Ponieważ scenerie są aktualizowane i forma bibliotek może się zmienić – nie opisuję tutaj instalacji. RTMM działa w FSX SP2, choć może brakować niektórych obiektów. Acceleration bywa dostępne na Allegro za kilkadziesiąt złotych – warto kupić.

Instalowanie dodatków AI zaczynam od A.I. Shipping Projects. Żeby pobrać trzeba kliknąć ikonkę RTMM Shipping w części „Automatic Download for all four areas…”. Wspominam o tym, bo ja jakoś długo szukałem linku do paczki instalacyjnej. A.I. Shipping dodaje statki i ich trasy – to bardzo ważny element środowiska Alaski i Kolumbii Brytyjskiej, więc uważam go za konieczny. Wrócę do tego jeszcze niedługo w innym artykule.

Więcej ruchu AI znajduje się w dziale Enhencement. Instaluję wszystkie z wyjątkiem tych, które zostały zastąpione przez A.I. Shipping.

Na koniec zabieram się za scenerie. Jak widać – jest z czego wybierać, na razie ściągam tylko kilka, które znam. Więcej pojawi się w przyszłości – proszę zaglądać do działu Alaska i Kanada. Mój wybór na początek:

  • Annette Island Fly-In
  • George Inlet Cannery
  • Herring Bay Cannery and Sea Plane Base
  • Hollis Harbor V1.0
  • Ketchikan Harbor
  • Misty’s Place
  • Nina’s Landing
  • PAKT Ferry
  • Prince Rupert Shipping Scenery

Wybierałem te najbliższe z Ketchican (PAKT).

Cessna 185 przed Yes Bay Lodge

Cessna 185 przed Yes Bay Lodge – wodnosamolot

Porządek w sceneriach

Żeby utrzymać jakiś porządek w tych sceneriach nowo instalowane trzymam w folderach o następującej strukturze:

  • Addons (wszystkie dodatki instalowane ręcznie)
    • FTX NA Addons (wszystkie dodatki do FTX NA i Tongass Fjords X)
      • RTMM Libs (biblioteki RTMM)
        • AhZx_LIB SUB LibraryFSXP3D
        • CeyX_Sceneries_LibrariesFSXP3D
      • RTMM Traffic
        • scenery
          • pliki bgl ruchu
      • RTMM Sceneries
        • Annette Island Fly-In
        • Herring Bay Cannery
      • RTMM Sceneries combined
        • scenery
        • texture
        • lista.txt
      • Other sceneries (scenerie z innych źródeł niż RTMM)
        • CYPR – Prince Rupert, BC

RTMM Sceneries combined to folder wspólny dla scenerii RTMM. Obecnie mam nowego FSX, i liczba scenerii ogranicza się do wspomnianych kilku. Poprzedni FSX miał kilkadziesiąt. Włączanie i wyłączanie tego wszystkiego kiedy chcę polatać nad Alaską jest uciążliwe, więc po przetestowaniu scenerii wrzucam ją (odpowiednio zawartość folderów scenery i jeśli występuje – texture) do RTMM Sceneries combined, po czym usuwam oryginalny folder i usuwam scenerię z biblioteki (RTMM Sceneries combined mam oczywiście dodaną do biblioteki). Podkreślam, że trzeba najpierw sprawdzić czy sceneria nie powoduje jakiś konfliktów. Warto również trzymać w jakimś txt listę zainstalowany scenerii w tym folderze (u mnie lista.txt).

Tu chciałbym podkreślić jak ważne jest testowanie tych scenerii. Niektóre są prawdziwymi zabójcami dla FSX i warto je omijać (szczególnie dotyczy to ruchu w powietrzu). Dlatego powinny być wgrywane ostrożnie i jeśli nastąpi nagły spadek FPS – lepiej odinstalować.

Samoloty

Miłośnicy Jumbo Jetów poczują się tu źle. Moim zdaniem sensowny limit wielkości dla samolotów komunikacyjnych wyznacza Boeing 737. 727 też się nada, podobnie jak jakiś Mad Dog i mniejsze maszyny. Jednak większość lotów w tym rejonie wykonują małe samoloty i to na nich warto się skupić. Z własnych doświadczeń polecam:

Lista nie jest oczywiście zamknięta, jednak trzeba podkreślić, że większość maszyn w tych okolicach stanowią górnopłaty, samoloty ze wzmocnionym podwoziem, takie, które wyposażono w opony niskociśnieniowe (tundra tires). Krótko mówiąc – takie, których właściciel nie boi się, że od czasu do czasu w coś uderzy kamień przy lądowaniu.

Osobną kategorią są wodnosamoloty. Tu po prostu trzeba spróbować startów i lądowań z wody! Moje typy:

Wybór oczywiście jest większy, ale te wypróbowałem i mogę polecić. Kolejność w tym zestawieniu jest przypadkowa.

Piper Cub na tle trawlera (ruch AI z RTMM)

Piper Cub na tle trawlera (ruch AI z RTMM)

Nawigacja

Uwielbiam latać nad Stanami Zjednoczonymi, bo Skyvector pozwala wykreślić trasę bezpośrednio na mapach VFR. Łączy to z wbudowanymi raportami pogodowymi z lotnisk (METAR i TAF) oraz warstwą kierunku i siły wiatru (wejdź w Layers – wiatr jest na samym dole, ustawienia wysokości ukryte pod kółkiem ustawień). Po prostu marzenie.

Dodatkowo do nawigacji używam Google Earth. To świetne narzędzie do nanoszenia dodatkowych punktów orientacyjnych (w tym scenerii RTMM). Przy okazji warto sobie pobrać pliki .kml z wizualizacją scenerii ORBX / FTX i Tongass Fjords. Zaznaczono na nich wszystkie obiekty i dodatkowe lądowiska (również te niewidoczne w FSowym GPS.

To tylko wprowadzenie o przygotowaniu FSX i komputera, więc nie będę się rozwodził nad przepisami i nawigacją nad tymi obszarami. Ale wrócę do tego.

Na zakończenie tylko jedna uwaga nawigacyjna – zwróćcie uwagę na wartość deklinacji magnetycznej na Alasce – wyznaczanie kursów magnetycznych „na oko” nie jest tak wygodne jak w Polsce.