GRIB – cztery litery, które odmieniły pogodę w FSX

Testuję silniki pogodowe dla Flight Simulatora X i już po pierwszych eksperymentach ujawnił się jasny podział. Są takie, które korzystają z prognoz GRIB i takie, które nie korzystają. Na korzystanie z tych ostatnich ochota mi już całkiem przeszła. GRIB to jest przełom. Otwierają się całkiem nowe możliwości!

Siła i kierunek wiatru nad USA  (mapa: NOAA)

Siła i kierunek wiatru nad USA
(mapa: NOAA)

Co daje mi GRIB?

Program pogodowy korzystający z prognoz w formacie GRIB (OpusFSX, Active Sky Next) może odwzorować warunki atmosferyczne na całej kuli ziemskiej, na każdej wysokości.

Chyba najlepiej opisać to na przykładzie. „Dawniej” silnik pogodowy (czyli Active Sky 2012, REX Wx, Open Clouds, FSX Real Wx, domyślny FSXa) pobierał dane pogodowe z tych lotnisk na całym świecie, dla których przygotowywane są depesze METAR (w Polsce – z lotnisk komunikacyjnych). Taka depesza zawiera podstawowe dane meteorologiczne. Wokół tych punktów program tworzył warunki atmosferyczne, które zgadzały się na ziemi – na danym lotnisku. Kawałek dalej lub wyżej wiatry były mocno przypadkowe. Jeśli próbowałeś prowadzić nawigację z uwzględnieniem poprawki na wiatr – ten wiatr trzeba było odczytać z programu pogodowego (o ile się dało). Realne prognozy można było wyrzucić do kosza.

To się teraz zmieniło. Dwa najnowsze programy pogodowe wprowadzają nową jakość – pobierają również dane meteorologiczne o warunkach nad ziemią – czyli o wietrze (i temperaturze) na wysokościach przelotowych (dane te przekazywane są właśnie w formacie GRIB). Teraz planując lot B-17 (albo inną maszyną pozbawioną GPSa) z USA na Hawaje albo DC-3 z Rzeszowa do Szczecina (żeby nie było tak egzotycznie) wezmę mapy meteorologiczne (adres z mapą USA) i sprawdzę jakie wiatry są prognozowane na mojej trasie, a następnie policzę wszystkie poprawki na wiatr, które pilot powinien w takim locie uwzględnić.

Precyzja danych?

Sprawdziłem dwa programy pogodowe, które korzystają z tych danych. Rezultaty w obu przypadkach mieszczą się w granicach odchyłki o kilka stopni i kilka węzłów od tego co znajdziemy w prognozie. To w zupełności wystarczy do nawigacji i świetnie oddaje realia.

Kto, jak i dlaczego tak drogo?

Rzeczywiste wiatry na wysokości przelotowej znajdziesz w dwóch programach pogodowych:

Niestety takie dane nie są dostępne domyślnie w FSX ani w darmowych programach pogodowych, także jeśli chcesz mieć rzeczywiste warunki to musisz zapłacić $45 (OpusFSX) lub $50 (ASN). Warto! O tym, w którym przypadku bardziej warto przeczytasz wkrótce – będę testował i opisywał oba (i inne) silniki pogodowe.

Więcej o modelu GRIB możesz przeczytać w Wikipedii (więcej po angielsku).

Tekst jest poświęcony dodatkom:

  • Active Sky Next (testuję tygodniową wersję darmową)
  • OpusFSX (testuje produkt dostarczony przez developera)