FSX Instalacja i optymalizacja (4) – poradnik totalny (Instalacja FSX)

8. Instalacja FSX

FSX z kilku względów instaluję w folderze D:/FSX. Przede wszystkim – nie chcę mieć FSX w Program files ze względu na ograniczenia dostępu, jakie czasami pojawiają się w tym folderze. Po drugie – kwestia dostępu do folderu Flight Simulatora – w folderze FSX zwyczajnie łatwiej i szybciej znaleźć go niż przebijając się przez kilka poziomów folderów w Program Files/Microsoft Games/Flight Simulator X.

Partycja D ma służyć w całości FSXowi.

Po instalacji FSX – instalacja SP1 i SP2. Bez zainstalowanych Service Packów wiele dodatków nie będzie działało w ogóle, a Flight Simulator będzie działał znacznie godzej.

W przypadku dodatku Acceleration nie jest konieczne instalowanie Service Packów tylko dodatku Acceleration.

Instalacja SDK

Zamierzam modyfikować scenerię – do tego potrzebuję zainstalowanego pakietu SDK. Instalator znajduje się na płycie nr 1. Service Packi do SDK można pobrać ze strony Microsoft. Najpierw należy zainstalować SDK, a następnie SDK SP1, oraz SDK SP2. Instalację należy przeprowadzić w takiej kolejności – nie można jej zmieniać, nie można też pomijać SP1.

Podstawowe dodatki

Przyjmuję następującą kolejność instalacji dodatków:

  1. Darmowy Mesh.
  2. Darmowe tekstury Millsa.
  3. REX.
  4. Scenerie „globalne” – FTX Australia itp.
  5. Scenerie „lokalne”.
  6. Samoloty.
  7. Dodatkowe programy

Wyjaśniając ten etap – instalacja samolotów na samym końcu to kwestia czysto techniczna – jest zupełnie obojętne kiedy będą zainstalowane.

Instalacją pozostałych dodatków rządzi pewna logika. Instaluję dodatki „od dołu w górę” – czyli te podstawowe (szerokie zasięgiem) niżej, a szczegółowe (o wąskim zasięgu) wyżej. Taką hierarchię wymusza struktura Scenery Library w FSX. Oczywiście – możemy instalować w dowolnej kolejności, a potem mieszać hierarchią Scenery Library, ale moim zdaniem najszybciej będzie od razu przyjąć optymalną kolejność i etapu ustalania hierarchii zupełnie uniknąć.

Dodatkowe programy (np. FS Commander) instaluję na samym końcu – niektóre z nich skanują cały folder FSX w poszukiwaniu dodatków – lepiej więc zainstalować dodatki najpierw – wtedy skanowanie odbywa się raz, inaczej po instalacji nowych dodatków skanować należy ponownie).

Darmowy Mesh, textury Millsa, darmowe textury REX

Zaczynam od instalacji darmowego meshu. Trafi on na sam dół dodatków do Scenery Library (tzn pomiędzy zainstalowane domyślnie, a te, które dojdą w przyszłości. Mesh (pobrany przede wszystkim z flightsim.com i simviation.com) instaluję w folderze FSX/Mesh/scenery (scenery konieczne jest by folder został dodany do Scenery Library). Unikam nagrywania takich dodatków w folderze Addon Scenery – to utrudnia późniejsze zarządzanie nimi. Jeśli ktoś uważa to za istotne – może podzielić mesh na foldery odpowiadające regionom – ja wolę nie tracić czasu i wszystko ładuje do jednego folderu.

Istotne jest by ten mesh znalazł się w Scenery Library poniżej dodatków, które mogą zawierać mesh (wtedy te dodatki nadpiszą darmowy).

Darmowy mesh można znaleźć tutaj:

Mesh do FS9 (FS2004) jest kompatybilny z FSX.

Przedmiotem tego poradnika nie jest wyjaśnianie jak zainstalować scenerię. O tym można poczytać w moich wcześniejszych wpisach: FSX – jak instalować dodatki.

Tekstury

Uaktualniam również textury – można pobrać pakiety tekstur autorstwa Adama Millsa (ok. 1000 plików tekstur) i tekstury trawy oraz dróg autorstwa ekipy REX – są udostępnione za darmo w dziale „Download„.

Tekstury Adama Millsa „FSX European Ground Textures” i „FSX USA Ground Textures” można pobrać z Flightsim.com.

REX i Globalne dodatki

Następny w kolejności jest u mnie Real Environment Xtreme – wersja podstawowa, Service Pack i rozszerzenie Overdrive. Jeśli kupiłeś REX, a nie masz SP i Overdrive – pierwszy (SP) można ściągnąć ze strony producenta, drugi (Overdrive) ze strony sklepu, w którym kupiony był REX.

Również scenerie, które obejmują ogromne obszary staram się instalować najpierw, dopiero później instalując (nad nimi) mniejsze scenerie. W ten sposób na pierwszy rzut idą – pakiet FTX Australiapakiet darmowych karaibskich scenerii PW itd.

Dygresja:
Wiele dodatków (jak wspomniany wcześniej REX) od czasu wydania zostało zmodyfikowanych. Warto pobrać aktualizacje (np. ja do posiadanego FTX Australia SP3 pobieram SP4 i poprawkę bibliotek) i zainstalować je zaraz po instalacji głównego pliku.

Scenerie lokalne

Dygresja:
Tu dochodzimy do miejsca gdzie łatwo wprowadzić bałagan. Scenerii lokalnych na ogół jest bardzo dużo i trudno nad nimi zapanować. Rozwiązaniem stosowanym przeze mnie jest wpisywanie każdego dodatku do tabeli w pliku xls (lub dowolnym innym arkuszu kalkulacyjnym). Wpisuję do niego również sklep, w którym dodatek był kupiony (lub stronę z darmowymi, z której był pobrany) i numer seryjny (dla tych, które są zabezpieczone – to pomoże przy ewentualnej reinstalacji – nie trzeba będzie wchodzić w historię zakupów kilku sklepów szukając kodów). Zaznaczam również w jednej z kolumn czy dodatek został dodany do Scenery Library (sprawdzam dla każdego zainstalowanego).

Instalując scenerie lokalne staram się (o ile instalator na to pozwala i zawsze kiedy instalacja jest ręczna) utrzymywać porządek w tym co instaluje. Dodatkowe scenerie instaluję do folderu FSX/Addon/[Nazwa kontynentu]/[Nazwa państwa]/[Nazwa scenerii]

Dzięki temu lepiej w przyszłości „ogarniam” to co jest już nagrane. Uzupełniam tabelę (w excelu) z listą zainstalowanych scenerii i informacją o lotniskach jakie są w tej scenerii zawarte (to taka dodatkowa kolumna w tej tabeli – pomaga w przyszłości planować loty – dzięki temu mam listę lotnisk do których mam scenerię – przy ponad 300 sceneriach lotnisk – taka lista jest mi niezbędna – pamiętam tylko kilka najczęściej używanych.

Samoloty i dodatkowe programy

Kolejnym etapem u mnie jest instalacja kupionych (i darmowych) samolotów oraz dodatkowych programów. Samoloty i programy (wraz z numerami seryjnymi) również dodaję do mojego pliku xls żeby zachować pamięć o tym co mam nagrane.

Przejdź do części 5