FSX Instalacja i optymalizacja (6) – poradnik totalny (konfiguracja FSX)

9. Konfiguracja, modyfikowanie i tweakowanie FSX (ciąg dalszy)

Grafika (nVidia)

Konfiguracja sterowników nVidia autorstwa Tabsa (PMDG)

W kwestii konfiguracji sterowników nVidia w całości korzystam z rewelacyjnego poradnika napisanego przez Ryana Maziarza (Tabsa z PMDG) opublikowanego na forum Avsim (link wyżej). Podsumowując i tłumacząc na polski to co jest najbardziej istotne.

Przede wszystkim potrzebny będzie program nVidia Inspector. Po uruchomieniu (pamiętaj by uruchomić rozpakowany wcześniej program – uruchomiony wprost z archiwum nie będzie działał prawidłowo) kliknij na ikonkę klucza obok nazwy sterownika (po prawej, mniej więcej w połowie wysokości okna).

W oknie, które pojawi się wybierz z menu na górze MS Flight Simulator X.

Ryan Maziarz proponuje trzy konfiguracje antyaliasingu 4xS, 8xS i 8xSQ. U mnie (średni sprzęt, bardzo dobra karta graficzna) bardzo dobrze działa 8xS.

Konfigurujemy jedynie wymienione niżej pozycje. Pozostałe powinny być ustawione domyślnie (jasno szare na liście).

Compatibility

  • SLI Compatibility bits (DX1x): 0x000000F5 (DX SDK…)
  • SLI Compatibility bits: 0x0240020D (Race…)
Antialiasing
  • Antialiasing – Behavior Flags: None
  • Antialiasing – Mode: Override any application setting
  • Antialiasing – Setting: 8xS [Combined: 1x2SS…] 
  • Antialiasing – Supersampling: 4xSupersampling

Texture filtering

  • Anisotropic filtering mode: User-defined / Off
  • Anisotropic filtering setting: 16x
  • Texture filtering – Negative LOD Bias: Clamp 
  • Texture filtering – Quality: High Quality

Common

  • Frame rate limiter: 30 fps
  • Power management mode: Prefer maximum performance

Radzę zapoznaj się z całym poradnikiem i opisami poszczególnych opcji.

Powyższe ustawienia załatwiają kwestię antyaliasingu, filtrowania anizotropowego i limitowania poziomu klatkowania w FSX.

Zamiast grzebania w fsx.cfg

Na wstępie powiem krótko – zapomnij o fsx.cfg. Nie dotykaj, nie modyfikuj, nie trać czasu. Ja straciłem mnóstwo czasu i doszedłem do niezłych rezultatów. A potem kupiłem program optymalizujący FSX i po dwóch godzinach testów uzyskałem ten sam rezultat graficzny i +5 klatek na sekundę w porównaniu do moich modyfikacji pliku fsx.cfg. Co pominąłem wcześniej (w cfg) – nie wiem. ale uznałem, że dalsza walka z tą konfiguracją nie jest warta niecałych 15 dolarów (australijskich) za FSPS – Xtreme FSX PC.

Jak używać?

W Extreme FSX ustawiamy jeden lub kilka profili – możemy też skorzystać z przygotowanych wcześniej konfiguracji (jedna do lotów IFR druga do lotów VFR). Przed uruchomieniem FSX włączamy Extreme FSX i klikamy profil, który nam odpowiada (ja korzystam w wszystkich lotach z jednego profilu). Po wyświetleniu komunikatu o gotowości (program w tym czasie archiwizuje domyślne pliki konfiguracyjne FSX zastępując je swoimi – domyślne są przywracane po zakończeniu działania FSX). Następnie zupełnie normalnie uruchamiamy FSX.

Warto pamiętać, że instalacja scenerii i akceptowanie uprawnień dla plików gauges (przy instalacji nowych samolotów) powinny się odbywać przy standardowym uruchomieniu FSX (bez Extreme FSX). Inaczej zmiany (akceptacja) nie zostaną zachowane.

Jednak grzebanie w fsx.cfg?

Jeśli jednak chcesz spróbować samodzielnie wprowadzić zmiany w fsx.cfg warto znać kilka najważniejszych opcji.

PoolSize

[BufferPools]
PoolSize=xxx

gdzie xxx to wielkość puli pamięci dla modeli 3d w kilobajtach. Domyślna wartość to 1000000 (1mln – ok. 1MB). Podniesienie o kilka lub kilkanaście MB powinno dać najlepsze rezultaty. W przypadku kart graficznych o bardzo dużej pamięci (1GB) można pokusić się o próby z kilkudziesięcioma MB. Z moich doświadczeń z kartą 1GB wynika, że wzrost wydajności widać do ok. 70MB, a powyżej 110MB następuje spadek. Bardziej precyzyjnie nie udało mi się tego przetestować.

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=XX

Gdzie XX to wielkość mnożnika. W sieci można spotkać się z dwoma wartościami, które mają pomóc – przedział 70-80 (domyślnie jest 40) i 400. 400 wg opisów to wartość bardziej pasująca do FS9 niż do FSX.

Moje doświadczenia z użytecznością tego tweaka są trudne do określenia. Mam wrażenie, że faktycznie 80 daje poprawę, a 400 i 40 dają gorszy rezultat. Ale zmiana jest tak delikatna, że przy poprawnej konfiguracji innych elementów nie jestem w stanie stwierdzić, że FSX działa lepiej.

WideViewAspect

WideViewAspect=True

True dla monitorów panoramicznych, False dla monitorów o klasycznych proporcjach.

DisablePreload

DisablePreload=1

Wyłącza wstępne ładowanie domyślnego lotu przy uruchamianiu FSX. Przyspiesza uruchamianie.

FIBER FRAME TIME FRACTION

Nie działa w FSX SP2 – można sobie darować.

SmallPartRejectRadius

[SCENERY]
SmallPartRejectRadius=x

Gdzie x to wielkość w pixelach (1, 2, 4, 8).

W normalnej optyce przedmiot, który widzimy w oddali wydaje się najpierw mikroskopijny, potem coraz większy i większy, i większy. W przypadku świata generowanego na komputerze najmniejszy obiekt ma wielkość 1x1px. Taki obiekt zostanie wyświetlony w FSX w oddali, potem urośnie do dwóch pixeli, czterech, itd.

Korzystając z tej opcji można odrzucić najmniejsze obiekty. Domyślna wartość to 1 – czyli wyświetla wszystko od 1x1px. Zmieniając na 2 – obiekty o wielkości pojedynczego px zostaną wyeliminowane.

Przy ustawieniu na poziomie 8 zaczyna być wyraźne pojawianie się obiektów w miejscach gdzie jest pusto – efekt jest bardzo nienaturalny, ale wzrost wydajności jest widoczny.

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL

Wartość pierwszej opcji ma niewielki i bardzo zmienny wpływ na FSX. Druga określa górny limit ilości budynków na sektor.

Przejdź do części 7 ->